Stephen R. CoveyMamy kryzys. W tym trudnym czasie jak na dłoni widać jakimi wartościami kierują się ludzie. O tym, jak pracodawcy traktują w tym czasie swoich pracowników pisałam wcześniej. Dziś będzie o samych przedsiębiorcach.

Prowadzenie działalności jest obarczone ryzykiem. Ryzykiem, że się uda! Ryzykiem, że będzie klapa! I jest to w 100% odpowiedzialność pracodawcy za sukces, i za porażkę. A to, jak przedsiębiorca zachowuje się w trudnych sytuacjach, mówi wiele o jego wartościach, i o jego misji, jaką realizuje w swojej firmie.

Jedni, ci przedsiębiorczy, wykorzystują kryzys i zapełniają powstające luki w rynki. Zmieniają profil działalności, przebranżawiają się. Szyją maseczki, sprowadzają tańsze rękawiczki i fartuchy. Wprowadzają nowe usługi, zaspokajając potrzeby społeczeństwa. Korzystają z taniejącego pracownika i uzupełniają zespoły o specjalistów, na których normalnie nie mogli by sobie pozwolić. Korzystają z promocji i obniżek, aby z rabatem nabyć dobra i usługi, często luksusowe lub niszowe. Oczywiście trzeba mieć środki na takie sytuacje, a przedsiębiorca powinien przewidywać i planować właśnie takie sytuacje. 

Planować kryzys? Tak, trzeba się do tego przygotować, bo firma, nawet najlepiej prosperująca, działa w otoczeniu, które ma wzrosty i spadki, hossy i bessy. Rolą przedsiębiorcy jest przygotować się na ten czas, i skorzystać z okazji, jakie podsuwa kryzys.

Drudzy, ci mniej przedsiębiorczy, zamykają swoje firmy, wyprzedają swoje towary i majątek, często po mocno zaniżonej cenie, zwalniają pracowników, nierzadko dobrze wykształconych i przeszkolonych.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, do której z tych dwóch grup należysz? A jeżeli dopiero planujesz swój biznes marzeń, do której grupy chcesz należeć? 

Zapisz się na newsletter

Zapisuję się! (rozumiem, że mogę się wypisać kiedy zechcę)